Er zijn ontzettend veel webshops en websites met allemaal verschillende producten en/of diensten. De hoeveelheid aan websites in jouw branche is afhankelijk van de branche zelf. We zien dat bijvoorbeeld de modebranche overvol zit met webshops, maar dit betekent niet dat je nog wel gevonden kan worden in bijvoorbeeld Google. Wanneer jouw webshop zich bijvoorbeeld specialiseert in gerecyclede kleding, zal je al een stuk minder concurrentie hebben. Om vindbaar te worden in de zoekmachine (Google bijvoorbeeld) is het zaak om verschillende dingen aan te pakken. In deze blog nemen we je mee in verschillende manieren die je kan inzetten.
Zoekmachineoptimalisatie
Wanneer je gevonden wilt worden in Google, dan is het zaak om jouw website of webshop te optimaliseren hiervoor. Dit kan op algemeen gebied (techniek, snelheid etc.) maar ook gespecificeerd op bepaalde zoektermen. Wanneer men zoekt op een bepaalde dienst of op een bepaald product dan komen er verschillende resultaten naar boven in de SERP (search engine result page). Wanneer je bezoekers wil genereren via de SERP dan is het noodzakelijk om op pagina 1 of 2 te staan, op een bepaald zoekwoord. Je kan dit doen door je content te specificeren op dit zoekwoord en door autoriteit op te bouwen. Autoriteit opbouwen kan door middel van Linkbuilding. Linkbuilding is een complexe materie maar het helpt goed om uiteindelijk beter te ranken. Wij raden het aan om linkbuilding uit te besteden. Linkbuilding uitbesteden kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van links bij andere websites of door een ‘viraal’ artikel te laten schrijven waarnaar vervolgens automatisch gelinkt wordt. Het is verstandig om dit via een gespecialiseerd online marketing bureau te doen.
Social media opbouwen
Social media is een uitstekend platform om gezien te worden als webshop/merk. Onder social media vallen instagram, facebook, twitter, etc. Via deze kanalen kan je gratis content verspreiden. Het opbouwen van volgers zorgt ervoor dat jouw content bij de juiste groep terecht komt. Het opbouwen van een community (je volgers) zorgt ook voor meer binding aan je merk, waardoor je uiteindelijk meer fans zal krijgen die vaker bij je terugkomen.
Adverteren
Adverteren kan via allerlei kanalen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren via social media of via de zoekmachine. Bij advertenties betaal je direct geld aan het platform waarop jij gezien wilt worden. Hierdoor bereik je mensen die jou nog niet kennen/volgen. Advertenties kunnen verschillende doelen hebben. Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid creëren of aan leads genereren. De verschillende doelen van advertenties kan je inzetten in de customer journey van jouw potentiële klanten. Vervolgens kan je gaan retargeten op mensen die interesse hebben getoond in jouw product/dienst.